Ehető ajándék – praliné karácsonyra

Teljesen lemaradtam a karácsonyi ehető ajándék készítéssel, szánom-bánom, de a helyzet az, hogy nagy előkészületek után egyszer nekiveselkedtem, hogy kipróbálom, de nem igazán jött össze, ezért kicsit módosítanom kellett a technikán. Szerintem kalandvágyóknak karácsonyig még simán belefér egy ilyen bonbonpróbálkozás.

Naszóval, élménybeszámoló:

Úgy gondoltam a praliné lesz az, amit karácsonyra ehetőleg ajándékozni fogok, csak mintegy próbaképpen, hogy lássam, ki mit szól hozzá.

A nagy műhöz szereztem be szilikonformát (amiről utóbb kiderült, hogy töltött bonbonok készítésére nem igazán alkalmas, magam is rájöttem, köszi), ecsetet és jó minőségű étcsokit. Nem tudom honnan ered a legenda, hogy a szilikonformából pikk-pakk kipattintható a praliné, mindenesetre nekem konkrétan ki kellett nyomkodni belőle. Talán rossz formát választottam. Talán tényleg csak városi legenda, hogy szinte kicsúszik a formából a praliné.

A másik, ami nekem elsőre nem jött össze, a forma „kibélelése” csokival. Olvasmányélményeimre alapozva öntöttem egy kis temperált csokit (a temperálás mikéntjéről bővebben itt) a forma aljába, majd egy ecsettel az oldalát is kikentem a formának, de csak egyszer. Lehet, hogy ez volt a baj, mindenesetre, mint utólag kiderült túlságosan vékony lett az bonbonok oldalát borító csokiréteg.

A két dolog együtt okozta a bajt: mivel a bonbont ki kellett nyomkodni a formából, de az oldala elég vékonyra sikerült és a töltelék valamennyire folyós volt, derékban kettétörtek a bonbonok, a töltelék meg kifolyt. A külseje egyébként nagyon szép és fényes lett, tökéletesen felvette a szilikonforma formáját, nem lett levegős sem. Félsiker. Vagy inkább harmad.

Úgyhogy egy másik technikához folyamodtam, amit a téli Szufléban olvastam, csak egy kicsit módosítottam rajta: forma aljára csokit önt, hűt, szilárd állagú tölteléket a forma közepére helyez úgy, hogy oldalt is maradjon hely, majd csokit ráönt, hűt.

A temperálásról tényleg nem akarok túl sokat írni, mert egyrészt nem vagyok szakértő, csak lelkes kezdő, másrészt a csokoládé temperálása többnapos tanfolyamok anyaga, harmadrészt pedig mert a Pralinéparadicsomon és a Dining Guide-on található leírás tapasztalatom szerint hobbibonbonozáshoz tökéletes, és előnye, hogy több módszert is felvonultat, tehát még válogathatunk is, hogy melyik a szimpatikusabb nekünk.

Én ezek közül a következő módszert választottam: apróra daraboltam a csokit, majd a felhasználni kívánt csokimennyiség 2/3-át elektromos főzőlapon alacsony hőfokon megolvasztottam (gáztűzhelyen inkább vízgőz fölött ajánlott), úgy, hogy a hőmérséklete ne menjen 45°C fölé. Tényleg kb. kétpercenként mértem a hőmérsékletét maghőmérővel. Majd amikor teljesen folyóssá vált a csoki és nem voltak benne még apró darabok sem, lehúztam a tűzről és a csoki megmaradt 1/3-át beleszórtam és egészen addig kevertem, amíg teljesen el nem olvadt. Ha minden stimmel, akkor kb. 31-32°C-ra hűlik a csokoládé és lehet vele dolgozni.

Kétféle töltelékkel töltöttem a pralinékat: az egyik a meggyes-mákos-marcipános, a másik pedig a szilvapálinkában áztatott aszaltszilvás-marcipános.

Hozzávalók 15 darabhoz:

20 dkg étcsoki (70%-os kakótartalmút használtam)

A meggyes-mákos marcipános töltelékhez (15 darab pralinéhoz):

5 dkg marcipán

2 teáskanál darált mák

2 teáskanál sűrű tejszín

8 szem meggy (én befőttet használtam)

A szilvapálinkában áztatott aszaltszilvás-marcipános töltelékhez (15 darab pralinéhoz):

4 szem aszalt szilva

fél deci szilvapálinka

5 dkg marcipán

  1. A temperált csokiból egy-egy teáskanálnyit bonbonformába öntöttem és ezt egy mezei iskolai ecsettel szétoszlattam a bonbonforma alján és oldalán is.
  2. 20 percre hűtőbe tettem.
  3. Elkészítettem a tölteléket: a meggyes mákoshoz a mákot összekevertem a tejszínnel, ebből a mákos keverékből tettem egy keveset egy fél meggybe, majd egy vékonyra nyújtott és 1,5×1,5cm-esre szeletelt marcipánlapba csomagoltam és golyót formáztam belőle.
  4. A szilváshoz az aszalt szilvát négybe vágtam és beáztattam a szilvapálinkába. Ezt célszerű egy nappal hamarabb elkészíteni és hűtőben letakarva éjszakáztatni. Így az ízek jobban összeérnek. Ha ennyi idő már nincs, akkor is jó, ha legalább 2-3 órát áll. Felhasználás előtt a szilvát leszűrtem, lecsepegtettem és ezt is egy vékonyra nyújtott és 1,5×1,5cm-esre szeletelt marcipánlapba csomagoltam, majd golyót formáztam belőle.
  5. A tölteléket a csokival kikent formába helyeztem, majd a színültig töltöttem az újratemperált csokival.
  6. Egészen minimális mennyiségű töltelék kell csak a bonbonokba, így könnyen előfordulhat, hogy a töltelékből marad ki a végén. Velem is előfordult, hogy egy-egy nagyobbra sikerült golyó túl sok volt a formába, ilyenkor egyszerűen csak kettévágtam a golyókat. Fontos, hogy a töltelék ne lógjon ki a formából, mert akkor csúnya lesz. Az is lényeges, hogy ne szorítsunk túl nagy darabokat a formába, különben nem tudja körülfolyni a csokoládé. Tényleg csak minimális mennyiségű kell bele, hisz az egész bonbon eleve nem nagy. Itt merülhet fel a kérdés, hogy ha a csokinak úgyis körül kell folynia a tölteléket, akkor miért kellett a kezdet-kezdetén a forma oldalát is kikenni csokival? Azért, mert ha csak az aljára öntünk egy kevés csokit, azt megdermesztjük, arra jön a töltelék amit körülfolyatunk a csokival, akkor a végén lesz egy horizontális csík a bonbon külsején. Az elsőre és a másodjára dermesztett csokiréteg tisztán elkülönül egymástól, ami nem szép. Ha viszont az elején a forma oldalát is kikenjük csokival, akkor kvázi előre elkészítjük a praliné burkát, ami egyszerre fog megdermedni és szép egységes lesz a felülete.
  7. Legalább 1 órára hűtőbe tettem.
  8. Majd kinyomkodtam őket a formából és elajándékoztam.

Csokikészítő nem leszek, de azért két estét jól elszórakoztam vele, szép is lett, finom is lett, nagy sikere volt, a karácsony körbevett, szóval sunshine, snowfall, happiness.

Nagyon boldog karácsonyt mindenkinek!🙂


A hozzászólás ingyenes :)

