A kötelező kör

Az utóbbi évek szezonális éttermi sütőtökkrém leves rohama óta mindenki tudja mi a standard téli leves. Januárra általában én is megunom, addig viszont főzöm vég nélkül.

Az itt következő recept kudarcot még soha nem vallott, képtelenség elrontani, a 20 perces szintidő bőven tartható, csupán egy pluszlépést igényel a többi krémleveshez képest: meg kell sütni előtte a tököt. (Egyszer írok majd egy posztot arról a történetszálról, melyben anyukám, aki elvitathatatlanul jól főz, és ünnepi ebédjeinek-vacsoráinak csodájára jár a család és a baráti társaság, elkezdett tanácsokat kérni tőlem főzés vonalon. Tőlem. Tőlem! Az egésznek a krémleves volt az eredője. De erről majd máskor.)

Ím:

1,5-2 kg sütőtök (1 közepes példány)

1 nagy fej vöröshagyma

3 cm-nyi friss gyömbér

1,5 liter csirke alaplé

2 dl habtejszín

só, bors

olívaolaj

A tököt félbevágtam, kikapartam a magját és kb. 50 perc alatt megsütöttem (akkor jó, ha a villát könnyen bele lehet szúrni). Hagytam, hogy kihűljön. Ennek nincs lényegi szerepe, csak a forró sütőtököt nehéz megszabadítani a héjától.

Naszóval, a kihűlt sütőtöknek egy kanállal kiszedtem a belsejét és félretettem. A vöröshagymát felkockáztam és kevés olívaolajon üvegesre pároltam. A gyömbért lereszeltem, a hagymához dobtam és még egy percig pároltam. Aztán hozzáadtam a sütőtök masszát és addig dinszteltem folyamatosan kevergetve, amíg krémes állagú lett. Nehéz elmagyarázni, de a massza nyers állapotában eléggé összeáll, viszont a dinsztelés során szó szerint krémessé válik. Ekkor felöntöttem a csirkealaplével, sóztam, borsoztam. Majd felforraltam és mérsékelt hőfokon hagytam még öt percig gyöngyözni. Majd levettem a tűzről, botmixerrel krémesítettem és belekevertem a tejszínt.

Levesbetétként általában camambert sajtos krutont készítek hozzá: néhány szelet kenyeret háromszögletűre vágok, vékonyan megvajazom és egy vastagabb szelet camambert sajtot teszek a közepére, majd sütőben addig sütöm, amíg a kenyér széle megpirul és/vagy a sajt már olvadozik.

A levesbe legalább annyira jó a fahéj, mint szárított chili, de ezt nem teszem bele, csak mellé tálalom.

A fahéjas kicsit karácsonyos.


A hozzászólás ingyenes :)

