Körtés kosárka

Szóval úgy jött az ötlet, hogy láttam egyszer Jamie Olivert az egyik főzőműsorban (a sajátjában), ahogy muffinformában sütött hihetetlenül étvágygerjesztő kis kosárkákat, amiknek kétféle tésztája volt: az alsó tészta nem tudom milyen volt (már nem emlékszem), a teteje leveles tészta, a közepébe pedig valamilyen gyümölcs került. A receptet az otthon fellelhető összesen mintegy 1500 oldalnyi Jamie Oliver szakácskönyvek egyikében sem találtam, eközben rábukkantam viszont a tortatészta alapreceptjére. Ez lett az alsó tészta, ami a kosárka-formáért felelt.  A leveles tészta tekintetében Gordon Ramsay tanácsát követtem: készíthetünk otthon leveles tésztát, de legalább olyan jót lehet kapni a boltban is, úgyhogy minek küszködnénk vele.

A két réteg tészta közé pedig kisebb kockákra vágott érett, lédús körte került, ami némi bogyós gyümölccsel kombinálva vélhetően még finomabb és színpompásabb lett volna, de frisset nem találtam sehol, fagyasztottat pedig nem szerettem volna belerakni, így maradt csak a körte egy szál magában. De hát neki most van szezonja, hagy élvezze a főszerepet.

Jamie Oliver tortatészta alapreceptjéről elöljáróban annyit, hogy amikor kész van tényleg kifogástalan állagú, kellemesen omlós és tökéletes harmóniát alkot a gyümölcsös töltelékkel, viszont nyers állapotában egy horror vele dolgozni. Nem akarok mítoszromboló lenni, de már többször is tapasztaltam, hogy a receptjeiben mintha nem mindig stimmelnének az arányok. Ettől függetlenül továbbra is odaadó rajongója vagyok, de a receptkönyveibe gyakran ragasztok post-it-okat, hogy itt egy kicsit több liszt, vagy ott nem ártana bele egy pici só.

Lényeg a lényeg: az volt a tésztával a baj, hogy a nyújtófával való nyújtása lehetetlenség volt, szétszakadozott. A tenyeremmel kellett akkora lapokat formázni belőle amekkorával ki lehetett bélelni a muffinformát . Ekkor viszont hozzáragadt a nyújtódeszkához bármennyi liszt is volt alatta, és egy széles lapú késsel kellett elválasztani a deszkától. Szerintem több liszt kellett volna bele, vagy jobban össze kellett volna dolgoznom, de a könyv alapos összedolgozás esetén nyúlós, majd sülés közben összeeső tésztával riogatott. Szóval maradtam a javasolt koncepciónál: óvatos összedolgozás, ütögetés, formára nyomkodás. Ha eredménycentrikusan szemlélem a dolgokat, akkor valójában semmi baj nem volt vele, mind egy szálig elfogyott és rengeteg dicséretet is kapott.

24 darabhoz:

Alsó tészta:

250 g vaj

200 g porcukor

közepes csipetnyi só

500 g liszt

4 tojás sárgája

4 evőkanál hideg tej

Töltelék:

40 dkg meghámozott és apró kockákra vágott körte

cukor ízlés szerint (lehetőség szerint finomítatlan muscovado cukor)

kevés búzadara

Tetejére:

30 dkg levelestészta

1 tojás

 

Az alsó tésztához robotgéppel habosra kevertem a vajat a cukorral és a csipenyi sóval, majd alacsony fokozaton beledolgoztam a lisztet és a tojássárgáját. Ekkor egy morzsás állagú keveréket kaptam. Majd hozzáadtam a tejet, és kézzel elkezdtem finoman gyúrni, míg össze nem állt. A tésztából vastag hurkát formáztam, folpack-ba tekertem és 1 órára hűtőbe tettem. Eztán 1,5 cm vastag szeleteket vágtam belőle, a szeleteket akkor körökre nyújtottam (volna, ha lehetett volna nyújtani a tésztát), hogy kitöltse a muffinforma alját és oldalát (így csak a tenyeremmel lapítgattam a megfelelő méretűre).

A muffinformát kivajaztam és mindegyikbe beleilleszttem egy-egy tésztalapot. A második adagnál próbálkoztam azzal is, hogy papír muffinformába simítottam a tésztát és aztán tettem bele muffintepsibe, de papírforma nélkül sokkal egyszerűbb volt a dolgom, és kész állapotában szépen ki is lehetett emelni a kosárkákat a muffintepsiből.

A körtét összeforgattam a cukorral, hagytam kicsit pihenni, aztán a kosárkákba kanalaztam. Ha a körte levet engedne a cukortól, akkor adhatunk hozzá egy kevés búzadarát.

A leveles tésztából pogácsaszaggatóval akkora köröket szaggattam, hogy befedje a kosárka tetejét és a körtés töltelék tetejére fektettem. Nem szükséges a széleit a formába nyomkodni, mert akkor nem tud megemelkedni a leveles tészta. Inkább csak a közepénél nyomkodjuk rá óvatosan a töltelékre.

A leveles tészta tetejét megkentem tojással, 180°C-ra előmelegített sütőbe toltam és 40 percig sütöttem. Ennyi idő alatt a kosárkák teteje szép aranybarna lett, az alsó tészta is átsült és oldaluk elvált a tepsitől.

A tetejére szórhatunk porcukrot, de nekem az ősi ellenségem.


2 responses to “Körtés kosárka

A hozzászólás ingyenes :)

