Szilvás clafoutis

Igen, tudom, a clafoutis-t eredetileg magvalatlan cseresznyéből kell készíteni, de a cseresznyeszezonon már túlszaladtunk, úgyhogy maradt a szilva. Így sem volt rossz. Annyira nem, hogy az egyik este elkészített süti megmaradt részét, (mintegy háromnegyedét) bevittem reggel a munkahelyemre. Nem egészen 15 perc alatt el is tűnt az egész.

Úgy tűnik a süti reggelire egyáltalán nem rossz ötlet.

Utólag, a képről vettem észre, hogy hát erről meg lemaradt a mandula. De oda se neki, végül így is zajos sikert aratott.

Egyébként a clafoutis az utóbbi időben bekerült a kedvenc sütieim közé, mert gyakorlatilag lehetetlen elrontani: ha nem teljesen stimmelnek az arányok akkor is finom lesz, csak az már egy másik süti. Mint egy doboz bonbon, „sosem tudhatod mit veszel ki belőle”. Az elkészítése nem több mint 20 perc, a sütése ugyan 40 perc, de így pont belefér egy Doktor House epizód. Multitasking.

Nekem ez az arány nagyon bevált:

A tésztához:

225 g liszt

1 csomag sütőpor

egy csipet só

15 dkg vaj (szobahőmérsékleten)

3 evőkanál tej (lehetőleg házi tej)

1 evőkanál tejszín

10 dkg cukor

2 tojás

A tetejére:

annyi szilva, amennyivel be lehet borítani a tészta tetejét

2 evőkanál tejszín

1 evőkanál cukor (a finomítatlan muscovado cukorral a legjobb)

1 tojás

szeletelt mandula, ha épp eszembe jut

A vajat robotgéppel habosra kevertem, hozzáadtam az átszitált lisztet, a sütőport és a sót, majd tovább kevertem, amíg homogén állagú nem lett a massza. Ekkor beleszórtam a cukrot és ezzel is összedolgoztam az egészet. A legvégén került bele a tej, a tejszín és a tojás, ekkor már csak alacsony fokozaton és nagyon rövid ideig kavartam.  Egy lapos kör alakú tepsit kivajaztam és belesimítottam a tésztát. (elég sűrű, spatula kell az elegyengetéséhez) Amikor ezzel megvoltam beborítottam a tetejét negyed cikkekre vágott szilvával.

Végezetül összekevertem az 1 tojást az 1 kanál cukorral és a két kanál tejszínnel és a szilva tetejére öntöttem. Sülés közben ez a tojásos keverék szépen megdagad és körüveszi a gyümölcsöt. Végül pedig megszórtam (volna) szeletelt mandulával.

180°C-ra előmelegített sütőben 40 percig sütöttem. Van olyan variáció is, mely szerint 30 perc sülés + 15 perc pihenés a már kikapcsolt de még meleg sütőben az ideális. Mindkettőt kipróbáltam és semmi különbséget nem vettem észre. Az utóbbi biztos a low budget travel mintájára a low budget cooking szellemében született.

Tálalás előtt szórhatunk a tetejére porcukrot, de szerintem felesleges. (Csak a dac beszél belőlem, nagy ellenségem a sütik tetejére szórt porcukor.)

Egyébként szinte bármilyen gyümölcsből elkészíthető. Egész sokfélét sütöttem a nyáron. Volt például kajszibarackos és szedres áfonyás is. Azt vettem észre, hogy amikor házi tejet és házi tejszínt használtam (utóbbi egyébként közel sincs 30%-os, csak olyan 18-20% körüli lehet, a tej viszont több mint teljes tej, 4-4,5% a zsírtartalma), akkor majd másfélszeresére nőtt a tészta. Nem tudom, hogy a zsírtartalomnak van-e köze hozzá, vagy csak egyszerűen a pasztőrözés hiánya tette, de láthatóan szebb lett az összkép.


2 responses to “Szilvás clafoutis

A hozzászólás ingyenes :)

